W branży wydawców kalendarzy istotną częścią działalności jest tzw. rynek reklamowy. Dotyczy to kalendarzy, które są indywidualizowane w różny sposób: od produktów gotowych oznakowanych zgodnie z potrzebami klienta, do produktów dedykowanych, wykonywanych od początku do końca pod konkretne zamówienie. Kalendarz książkowy z logo jest bardzo popularnym gadżetem, atrakcyjnym zarówno dla obdarowującej firmy (prezent podtrzymuje relacje, a reklama buduje rozpoznawalność marki), jak i obdarowanego (praktyczne wykorzystanie prezentu od kontrahenta).
Przy realizacji kalendarzy książkowych z logo klienta pojawia się oczywiście wiele pytań, takich jak: co to jest tłoczenie suche, czym się różni tłoczenie od graweru laserowego, czy wklejka i wyklejka to to samo, czy można zmienić kolor tasiemki – i wiele innych. Zamawiając kalendarze pierwszy raz klient może się obawiać, że dojdzie do nieporozumienia i otrzyma nie to, co miał na myśli. Stali klienci nie muszą się o to martwić – bo wiemy już, czego potrzebują, choć czasem przychodzi chęć na zmiany i wtedy mogą pojawić się pytania. W tym miejscu postaramy się rozwiać najczęstsze wątpliwości klientów co do wykonania standardowych kalendarzy książkowych z logo.
W jaki sposób można zindywidualizować okładkę gotowego kalendarza książkowego?
1. TŁOCZENIE – tzw. hot stamping, najpopularniejsza metoda znakowania, wykonywana w wysokiej temperaturze, za pomocą specjalnej matrycy; tworzy wgłębienie; w zależności od materiału użytego na okładkę kalendarza książkowego (okleiny) tworzy przebarwienie na ciemniejszy kolor (okleiny termoprzebarwialne) lub nie. Głębokość wtłoczenia wzoru zależy od ustawienia maszyny, umiejętności osoby ją obsługującej, oraz od cech okleiny (specyfikacji jej producenta). Intensywność przebarwienia zależy od cech okleiny oraz jej koloru – im ciemniejszy barwnik, tym mniej tłoczenie suche odróżnia się od okładki.
Matryca do tłoczenia – magnezowa / trawiona („srebrna”, jest lekka i tańsza) lub grawerowana („złota”, znacznie cięższa i droższa); standardowa o grubości 7 mm; nie stosuje się matryc polimerowych. Powierzchnia matrycy jest praktycznie dowolna (ograniczenia wynikają z samego kalendarza), a jej koszt zależy od jej powierzchni. Plik z projektem do wykonania matrycy przygotowuje się w wersji wektorowej (nie bitmapy), napisy zamienione na krzywe, zwymiarowany 1:1; czytelnie (bez odbicia lustrzanego), w pozytywie: treść tłoczenia w kolorze jednolitym czarnym – ta część matrycy będzie wystawać i odbije się na okładce kalendarza, tworząc wgłębienie; tło w kolorze białym. Gotowa matryca jest wykonana w odbiciu lustrzanym elementów znakowania. Matryca do tłoczenia jest wielokrotnego użytku i jest własnością klienta.
Matryca do tłoczenia 3D – matryca trawiona / grawerowana wzorem na różnej głębokości, dzięki czemu można uzyskać efekt 3D.
Tłoczenie suche – bez użycia folii, tłoczenie samą matrycą, tworzy przebarwienie na ciemniejszy kolor (okleiny termoprzebarwialne) lub nie. Głębokość wtłoczenia wzoru zależy od ustawienia maszyny, umiejętności osoby ją obsługującej, oraz od cech okleiny (specyfikacji jej producenta). Intensywność przebarwienia zależy od cech okleiny oraz jej koloru – im ciemniejszy barwnik, tym mniej tłoczenie suche odróżnia się od okładki.
Tłoczenie z folią – z użyciem błyszczącej folii, najczęściej srebrnej lub złotej, ale możliwa jest też folia kolorowa oraz bezbarwna. W zależności od wzoru jest wykonane płyciej, niż tłoczenie suche, lub całkiem płytko, żeby folia nie wlewała się na ścianki tłoczenia.
Tłoczenie wielkoformatowe – tłoczenie na dużej powierzchni; przy tłoczeniu okładki przed zawieszaniem do bloku można tłoczyć całą powierzchnię okładki, np. przez grzbiet lub „na spad” (czyli do brzegu okładki); przy tłoczeniu na gotowym produkcie ograniczeniem jest zaciśnięcie grzbietu (wypalony rowek) oraz standardowo wytłoczony rocznik, co należy uwzględnić w projekcie matrycy.
Okleiny termoprzebarwialne – skóropodobne i poliuretanowe oraz skóra; w miejscu tłoczenia, pod wpływem wysokiej temperatury, znakowanie „przebarwia się”, czyli przyjmuje ciemniejszy kolor; intensywność przebarwienia zależy od cech okleiny oraz jej koloru – im ciemniejszy barwnik, tym mniej tłoczenie suche odróżnia się od okładki.
2. TAMPONDRUK – metoda znakowania polegająca na nakładaniu odpowiedniej farby za pomocą ”tamponu” – miękkiego stempla. Do nadruku konieczne jest wykonanie matrycy, którą jest polimerowa płytka z wytrawionym wzorem znakowania. Koszt wykonania matryc do znakowania jest zwykle wliczony w koszt nadruku. Ta technologia pozwala na wykonanie nadruku niemal dowolnym kolorem, a także nadruku w dwóch, a nawet trzech kolorach, przy czym każdy kolor jest ustawiany na maszynie i nanoszony na kalendarz osobno. Plik z projektem do wykonania matrycy przygotowuje się w wersji wektorowej (nie bitmapy), napisy zamienione na krzywe, zwymiarowany 1:1; czytelnie (bez odbicia lustrzanego), w pozytywie: treść nadruku w kolorach wg wzornika kolorów Pantone lub w kolorze czarnym z podaniem w zamówieniu koloru wg wzornika Pantone; tło w kolorze białym.
3. DRUK UV – jedna z najnowocześniejszych metod znakowania, polegająca na nadruku w pełnym kolorze (CMYK) bezpośrednio na produkcie. Drukowanie wygląda podobnie jak w popularnych atramentówkach, tyle że przy użyciu specjalnych tuszy polimerowych, utwardzanych następnie lampami LED emitującymi światło UV. Dzięki temu nadruk jest trwały i odporny na uszkodzenia, a dzięki możliwości używania białego tuszu jako podkładu – zachowuje oczekiwane, wyraźne kolory, nawet na ciemnych okładkach. Plik z projektem do nadruku UV przygotowuje się w wersji wektorowej (nie bitmapy), napisy zamienione na krzywe, zwymiarowany 1:1; czytelnie (bez odbicia lustrzanego).
4. GRAWER LASEROWY – metoda znakowania optymalna szczególnie w przypadku mniejszych nakładów, ponieważ nie wymaga wykonania matrycy; sprawdza się też przy bardzo drobnych elementach; polega na usunięciu / wypaleniu przy użyciu lasera CO2 wierzchniej warstwy okleiny, tworząc wzór. Plik z projektem do graweru przygotowuje się w wersji wektorowej (nie bitmapy), napisy zamienione na krzywe, zwymiarowany 1:1; czytelnie (bez odbicia lustrzanego), w pozytywie: treść wypalenia w kolorze jednolitym czarnym, tło w kolorze białym.
5. PERSONALIZACJA – wykonywana metodą graweru laserowego; znakowanie kalendarza imieniem i nazwiskiem, dowolną czcionką – laser zapewnia dokładność odwzorowania. Jeśli klient nie podaje czcionki, grafik przesyła mu propozycję do akceptu. Personalizację można również wykonać metodą tłoczenia (na sucho lub z folią), ale jest to metoda znacznie kosztowniejsza i używa konkretnych krojów czcionek – maleńkich matryc z literami.
Co jeszcze można zrobić w gotowym kalendarzu książkowym?
WKLEJKA – dodatkowa kartka, wklejana zwykle między wyklejkę a pierwsza kartę bloku lub przed danymi personalnymi. Może być wklejona na taśmie lub klejem. Drukowana na papierze jak blok (standardowo 80 g/m2) lub na papierze powlekanym (kredowanym) w różnych gramaturach (standardowo 130 g/m2). Możliwe jest wklejenie większej ilości kart, a także wklejenie ich w inne, uzgodnione miejsce bloku. Klient może dostarczyć projekt w pliku .pdf z zastosowaniem odpowiedniej makiety (rozrysu formatów wklejki dla konkretnego modelu kalendarza książkowego); czcionki zamienione na krzywe, kolorystyka CMYK (nie RGB, szczególnie warto zwrócić uwagę na zdjęcia); najlepiej całość spłaszczona, bez przeźroczystości i ustawionych profili kolorystycznych – graficy wiedzą, o co chodzi 😊); lub zlecić wykonawcy przygotowanie projektu. W takim przypadku klient musi dostarczyć materiały do przygotowania projektu takie jak logo i treść oraz zdjęcia, jeśli posiada własne. Możliwe jest też wybranie zdjęć z bazy wykonawcy.
WYKLEJKA – to arkusz papieru o gramaturze wyższej niż gramatura papieru bloku, przyklejony do wewnętrznej części okładki; druga część arkusza jest luźna i częściowo połączona z pierwszą karta bloku (wzdłuż grzbietu). Wyklejkę zakłada się podczas zawieszania bloków do okładek i w zasadzie na gotowym produkcie nie stosuje się tego rodzaju indywidualizacji – choć nie jest to niemożliwe 😉 Przygotowanie pliku jest takie samo, jak w przypadku wklejki.
TASIEMKA Z LOGO – szerokości ok. 8 mm, z nadrukiem wykonanym metodą sublimacji. Jednostronna jest zwykle wykonywana wtedy, kiedy tło ma pozostać białe; dwustronna jeśli tło jest kolorowe – druga strona tasiemki ma kolor tła pierwszej strony. Tasiemkę z logo można założyć zamiast standardowej lub oprócz niej. Możliwe jest również wymiana standardowej tasiemki na tasiemkę w wybranym przez klienta kolorze.
Jeśli pozostawiliśmy jakieś wątpliwości, chętnie wyjaśnimy je osobiście. Tak czy inaczej – zapraszamy po kalendarze książkowe z logo Twojej firmy 🙂
Powyższy artykuł jest objęty licencją Creative Common Attribution & Share Alike. Licencja, której używamy oznacza, że zezwalamy na wykorzystanie w dowolny sposób treści i zdjęć zawartych w utworze – pod warunkiem podania nazwy firmy Lucrum jako autora w postaci klikalnego linku kierującego do https://www.lucrum.pl lub źródła oryginalnego tekstu w postaci klikalnego linku. Wszystkie inne użycia online bez podania klikalnego linku są zabronione.